torsdag 23 maj 2013

Ny rolig tävlingsform, Sofia Hillclimb

Foto: Andreas Nyström, mer här
CK Cresendo Velo, eller framförallt Göran Olsson anordnade en liten träningstävling vid Sofia Kyrka i ett, åtminstonde för mig, nytt tävlingsformat, utslagsheat a'la skidsprint.

Banan var bara 800m lång men blev brantare och brantare hela vägen till mållinjen och maxade på ca 15%. Vi körde i heat om 4st där de 2 första gick vidare

Kändes inte riktigt som det skulle bli min specialförmåga som skulle testas när det var så korta intensiva intervaller på gång. Men eftersom man skulle köra flera heat så blev fokus på att ta sig vidare med så lite ansträngning som möjligt och bara spara. Alltså fick man komma in lite i heatet och fick små mikrointervaller i intervallen för att se till att hålla sig på rätt plats.

Hade lite tur med grupperingarna då vi blev 5 i första heatet och då fick 3 gå vidare. Säkrade lite och höll 2:a platsen genom sista brantaste delen utifall det skulle bli något missförstånd om hur många som skulle gå vidare.

I heat 2 hade jag återigen tur då vi bara blev 3 och då tillät man 2 att gå vidare. Höll lite fart när vi gick in slutdelen och då var det en som tappade, skönt. Då var det säkert och bara att slå av.

Nästa heat var semifinal och blev mitt snabbaste för dagen, mest för att vi krigade lite om positioneringen inledningsvis. Vi var nog fler som hade samma tankar om position till inledning i den riktiga backen. Vågade inte riktigt ta det så lugnt som jag borde i slutet och var onödigt långt före 3:an och 4:an, men ändå rätt lättad att därmed vara i final.

I finalen var det Joel Håland, Damian Herbert, Fredrik Almgren och jag. Lite mer avvaktande start och jag var förvånad att jag ändå tilläts vara längst fram utan större stridighet. In i sista branten var det en fin serpentinsväng och det var där det blev lite fajt och avgjordes. Blev omkörd på innern av både Joel och Damian och lyckades sedan inte riktigt återta det. Det var tajt mellan mig och Damian om andraplatsen men jag hann inte riktigt ikapp och
 Joel var klart före oss båda.

Ett roligt och alldeles lagom avslappnat arrangemang, tack var upplägget krväs varken tidtagarur eller mål-kamera eller -listor vilket gjorde det hela enkelt. Göran hoppades arrangemanget skall kunna återkomma några gånger under sommaren och då hoppas jag kunna vara med igen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra där Peter, träffade Joel igår som berättade lite om racet. Fick du någon rolig pris?

Anonym sa...

Glömde att skriva under,
/Gual

Roadrunner sa...

Long time no see Gualberto, vilken sten har du hållt dig gömd under? ;-)

Det var oerhörd utdelning på prissidan, särskilt med tanke på gratis anmälan och att det var en enkel träningstävling. Fick ett bluetooth headset. Även om det var ett Nokia så kopplade den snällt upp sig med min Iphone så det var riktigt bra!

Anonym sa...

Strul med knät efter operationen gör att jag kör mest själv, har även varit med Team Refero Elit på tävlingar men vi ses snart i Stockholm cykel-helgen.
/Gual