fredag 17 maj 2013

Skogsäventyr

Det här har hänt mig förr, min envishet för att försöka fortsätta framåt och hitta en väg igenom istället för att vända har gjort att det blivit ett kaosartat skogsäventyr.

Hade bestämt mig för att skogarna borde vara tillräckligt upptorkade för att det var dags att ta en tur på crossen. Var en trevlig tur och vägarna var tacksamt torra och roliga. Hade klarat av 90% av min planerade runda när jag skulle ta en skogsväg bakom Grödby. Istället för att ta den väg jag normalt väljer så kastade jag mig in på en väg bara ~300m tidigare, i fast tro att den skulle ansluta dit jag ville.

I vanlig irriterande ordning så blev dock den så fina vägen snabbt bra mycket sämre och snart nog bara ett skogsmaskinsspår. När även det spåret tog slut blev jag lite irriterad och tog upp Iphonen för att se hur långt det egentligen var som de bara hade skitit i att ansluta vägen, såg inte ut att vara mer än 100-200m.

Istället för att behöva vända och köra tillbaks, vilket ju är oändligt tråkigt även om det var ganska kort, så tog då envisheten över och jag tog riktning utifrån kartan på Iphonen och traskade helt enkelt rakt ut i skogen med cykeln. Ganska snart hade jag lyckats tränga mig igenom lite tät skog och kom fram till en liten bäck och någon mindre vattenansamling. Ny titt på Iphonen och vägen såg ut att ligga på andra sidan vattnet. Bara att hoppa och skutta över bäcken och leta sig runt vattnet. Resultat? Ingen väg.

Fortsatte i samma stil, tränga sig igenom skogssnår, ta upp Iphonen och undersöka kartan, leta sig framåt. När skogen öppnade upp sig lite försökte jag mig på att cykla lite igen och då blev min lycka ännu större, en pinne kilade in sig jämte nedre växeltrissan och låste den, med följden att hela bakväxeln snodde med runt och havererade och gick in i bakhjulet. Som tur var är det ett Campa Neutronhjul vilka tål ett mindre kärnvapenkrig så det höll åtminstonde. Men nu var jag begränsad till att gå med cykeln. Bara kort därefter hade jag också, enligt kartan, hittat vägen jag letade efter. Tyvärr var jag fortfarande bara mitt inne i skogen.

Med ett litet lätt tivivel på Iphonens GPS och om den klarade att lokalisera mig inne i skogen tog jag sikte på en ny större väg och började min skogspromenad igen. Nu mer irriterat och därmed bestämt vilket ledde till att jag plöjde mig igenom snåren mer oförsikitigt, med följden av rätt mycket rispor på benen.

Slutligen kom jag iallafall ut på en väg och tog en titt på bakväxeln och lyckades böja till den så att det gick att trampa och la den på sista växeln för att slippa riskera att den drog in i bakhjulet igen. Så med en hoppande kedja på en skallrande trasig bakväxel med tyngsta växeln tog jag mig de sista kilometrarna hem.

I efterhand konstaterade jag att jag hade spenderat en halvtimme på det skogsavsnittet, hade nog tagit runt 5 minuter om jag vänt.

Inga kommentarer: