torsdag 2 april 2015

Loppet som kändes som ett Aprilskämt

Smygstartat säsongen lite med att köra första träningstävlngen i SMACKserien, 12 km tempo den 1:a April och allt kändes det som ett Aprilskämt!

Hade inte tänkt mig att köra om det var alltför kallt eller regnade, men problemet är att det blir en hel del förberedelser redan kvällen före då jag behöver ta med cykel och tävlingskläder till jobbet. Så när det är dags att åka tycker man att man redan har investerat så pass i det och blir inte lika rationell i valet att köra eller inte.

Till på det så tar det lite tid att åka ut så vädret hinner förändra sig längs vägen, på vägen ut hann det komma både regn och hagel men när jag väl satt mig i köerna norrut var inte vända ett verkligt alternativ, såg också bättre ut norrut och avtog när Arlanda närmade sig.

På plats blev det lite ont om tid så någon uppvärming hanns knappt med. Spelade visserligen mindre roll då suget att värma upp försvann helt då ovädret återkom och förstärktes. Regn, hagel, snö och riktigt starka vindar. Hörde att temperaturen hade varit nere på 0. Hann snurra 10 minuter innan det var dags för start och cykeln kändes vingligare än nånsin förr, troligen på grund av vindarna. Försökte köra hög kadens för att få upp någon sorts värme, lönlöst!

Väl på start inser jag att vinterjackan som jag hade värmt upp i, den vägrade jag ta av mig! Fick bli tempolopp med vinterjacka över tempodräkt.

Väl igång funderade jag varför jag alls startat och fick krama fingrarna konstant för att de inte skulle frysa ihop inne i neoprenhandskarna. Såg watten som inte riktigt låg där jag ville men tänkte mest att i de här förhållandena så skiter jag i det. Någon temporytm fanns inte att finna för fokus låg mer på att inte frysa så enormt.

Kom i mål och tänkte att jag måste ge urtrampningen minst 10min även om vädret var dåligt. Pallade 3min men sen satt jag i bilen med värmen på och började byta dyngsura kläder.

Summerade träningsdagen med 30min usel tempoträning, önskar att jag hade tagit en vilodag istället!

Inga kommentarer: