tisdag 28 juli 2015

Semestertider

Över 20 dagar sedan det var något nytt här nu och det är mest för att det inte är så mycket som händer som egentligen känns värt att rapportera om, semestertider med dåligt med tävlingar och något halvdant strukturerad träning

Inte en enda tävling sedan VSM och frågan är om det blir något på en månad då det är Svanesunds 3-dagars. Är just nu oerhört fundersam i om jag vill köra i Värnamo eller inte.

Vill ju tävla men ser inte ut att bli särskilt många deltagare och dessutom uppskattar jag inte riktigt de pannkaksplatta banor de åstakommit, deras tempobana är troligen det tråkigaste jag kört på. Effektivt och bra om man enbart jagar en hög snittfart men i ärlighetens namn tycker jag i så fall mycket bättre om den andra extremen, vilket väll i Sverige får sägas vara Gottne's tempobana, den är ju på riktigt rolig även om det är omöjligt att hitta en jämn rytm.

På tal om backigt var det roligaste jag gjort i träningsväg under semesterperioden ett besök på Söderåsen. Vi hälsade på bekanta i Klippan och då passade jag på att få lite backträning och insåg snabbt vilken oerhörd fördel det skulle vara att verkligen ha lite backar att träna i. Både effektivt och roligt! Nu är inte Söderåsen något riktigt berg heller så man skulle säkert sukta efter ännu mer, men 10-15 minuters klättringar är ju ändå långt bättre än det maximala 4-5min man kan få om man tar vägen med största höjdskillnad på Tullingeberg i Stockholm. Tillgång till ett litet boende i en Italiensk bergsby vore ju verkligen drömmen!

2 kommentarer:

Ingvar W sa...

Italiensk bergsby? Då kan jag rekommendera området Marche och provinsen Ascoli Piceno vid adriatiska havet. Här kan du kombinera mycket bilglesa kurvig vägar där backarna är på 150-700m med lätt utförsrull i 50 blås i dalar mot havet. Vi är två 50+ par med cykling som intresse så här har vi köpt in oss på en lägenhet 15 minuter från havet, 500m upp. Alla bergsbyar är mycket mysiga och cappucino, vingårdar och italiensk mat står även på programmet.

Hälsar Ingvar W, Fredrikshof nacka/värmdö

Roadrunner sa...

Låter väldigt trevligt! Sådär lite längre söderut kanske man har värme lite tidigare och längre in på året också mot uppe i typ Lombardiet.