tisdag 1 september 2015

Ett bra försök på Svanesunds 3-dagars

Flerdagarstävlingar är den roligaste formen av tävling, önskar det fanns fler sådana att välja på i kalendern. De som fins är dock välarrangerade långkörare: Hammarö 3-dagars, U6 samt Svanesunds 3-dagars och nu var det alltså dags att ha roligt på västkusten, Orust närmare bestämt.

Backprolog
Första etappen är en 1200m prolog uppför en backe med 55 höjdmeter, mjölksyrafestival med ca 2min vidrigt anearobt arbete. Just den etappen är också lite bevis på vansinne när man sitter och värmer upp 20-30 gånger så länge som man faktiskt tävlar och peppar och laddar och har sig. Skulle vilja testa hur stor skillnaden blev i tid om man bara ställde sig där och körde. Tror inte tidsskillnaden skulle bli så stor även om upplevelsen av loppet och smärtan efter troligen skulle nå en ny dimension.

Nåja, körningen i sig blev i alla fall fullt godkänt för egen del med pers. Sen räckte det tyvärr inte så långt i resultatlistan med en 20:e plats, men bara ca 10sek upp.

GP
Första etappen på lördag är ett kort GP och jag överraskade mig själv med att både komma iväg bra  och lyckas hålla mig bra positionerad hela loppet utan större bekymmer. Tanken var att bara spara kraft till eftermiddagens tempolopp men kändes så pass bra att jag fick för mig att blanda mig i spurten. Med ett halvt varv kvar och förbi GP-banans högsta punkt ligger jag perfekt där jag vill på 3:e hjul och allt känns klockrent.

Tyvärr slutar då killen längst fram helt trampa. Det stannar av och svärmar fram folk på båda sidor av mig utan att jag lyckas ta mig med och genast är en chans på en spurt för bra placering körd. Blir en 10:e plats i en i huvudsak samlad klunga och kvar på samma 20:e plats i totalen.
Tempo
Rejält taggad till tempoloppet i vetskapen att det är här skillnaden i tid för totalen framförallt skapas.

Lite besviken att det inte är den vanliga tempobanan, eftersom jag kan den så väl vilket är till fördel på de slingriga böljande vägarna på Orust. Men hinner testa nya banan på tempocykeln och det är fortfarande väldigt böljande vilket ändå passar mig bättre än Värnamostuket av tempobana.

Redan första kilometern blir jag lite orolig då jag tycker det känns lite i benen att de redan kört 2 etapper. Lyckas komma ifrån tanken och vid vändpunkten ligger jag på de watt jag planerat och ser ut att ligga bra till i jämförelse med de närmast framför och bakom startande. Det är så klart motiverande och på hemvägen lyckas jag gå lite starkare och få till den där tempots heliga graal med en negative split.
Foto: Aktivitus
Det räcker till en 7:e plats på tempot och i totalen slinker jag upp til en 6:e plats, börjar likna nått! Dessutom "bara" 48 sekunder efter så möjligheter finns.

Linje
Även om jag är nära nog att kunna utmana så hamnar fokus på att inte tappa placeringar på söndag förmiddag när det är dags för linjelopp, fördelat på 6x18km på en skapligt utslagsgivande bana. CK Sundet är många och starka och har 2 i toppen så det känns inte som de kommer släppa något. Kollar upp vilka som ligger närmast bakom mig i totalen och bevakar dem på de 2 första varven.

När vi kört 2 varv ser jag att Fredrik Rostedt, Jönköping CK, ligger ensam före klungan och hela hans lag går upp för att bromsa klungan. I helvete heller tänker jag och tar lite fart och går runt dem för att klungan ska fortsätta hålla igång. Men när jag tittar bakom mig är jag själv så väljer att försöka brygga istället.

Klungan visar oväntat litet intresse och när jag kommer ikapp får jag en bra utbrytningskamrat som har gott klipp i påkarna. Vi rullar på i ett tyst men tydligt och bra samarbete och som i en outtalad överenskommelse tar jag hela backen i ett stabilt men kontrollerat tempo. Luckan växer och vid varvningen med halva loppet gjort så har vi 1 minut på klungan och jag börjar tänka "Läckert, jag ligger i virtuell totalledning halvvägs in i loppet."

Nästa gång uppför backen får vi veta att vi har 1:20 på klungan och 2 st med CK Sundet jagar 20 sekunder bakom. Nu börjar jag för första gången tro på det, för får vi sällskap av Sundet kommer de inte jaga oss i klungan. Vill dock inte ge klungan tid på oss genom att invänta dem utan tänker att de kommer ikapp oss även om vi fortsätter köra på.

Vi kör dock ett helt varv till utan att de kommer ikapp och med 1½ varv kvar får vi istället veta att vi har 1:32 på klungan och någonstans bakom ligger 4 och jagar (oklart hur nära, hör både 1 minut och 15 sek bakom) Jag fokuserar på min virtuella ledning och försöker använda den för att övervinna min annalkande trötthet, men det börjar bli svårare att hålla uppe trycket.

Med ½ varv kvar, på platten någon kilometer innan backen kommer Markus Larsson från CK Sundet ikapp oss. Jag är lite glad att vi blir en till och att det är Sundet men inser att om han kan brygga oss solo kan inte klungan vara långt borta. Markus trycker på sista platta biten in mot backen och Fredrik får släppa. När vi svänger in i backen ser jag att klungan mycket riktigt är tätt bakom och jag svär inombords men försöker bita mig fast på Markus hjul uppför. Halvvägs upp i backen blir det för mycket och Markus seglar iväg mot vad som blev en solovinst med ca 1min på klungan.

Försöker fokusera på att hinna över krönet innan klungan kommer ikapp så jag inte ska tappa den. Jonas Tell och en till (som jag ärligt talat var för trött för att komma ihåg vare sig vem det var eller vilken klubb han körde för) kommer ikapp före klungan och jag krigar allt jag har för att gå med dem över krönet. Glad att lyckas med det kunde jag inte bry mig mindre när Tell skapar sig en liten lucka, vänder mig istället för att se när klungan kommer. Dumt visar det sig för även Tell håller solo in till mål 30sek före klungan.

I klungan går det oväntat fint att bädda in sig och när det är 3km kvar placerar jag mig även lite längre fram för att säkertsälla att inte hamna bakom någon dum vurpa eller lucka i klungan på upploppet. Har dock inte en tanke på att försöka utmana i spurten efter att ha tömt mig i 64km i utbrytning. Kommer in som 15:e vilket gör att jag slutar total-6:a efter en rätt lång tid i virtuell ledning och det är svårt att vara vare sig helt nöjd eller särskilt missnöjd. Om inte om funnits.

 
Avslutar med ett stort tack till mina reskompisar som förutom sällskap och bidrag till en trevlig helg ska ha särskilda utnämnanden för Chaufför och husbilstillhandahållande (Dan) räddande reservtubdäck till högprofilhjulet (Rille) samt fotograferande och ordnande av bärgartraktor (Juha)

Inga kommentarer: