torsdag 20 augusti 2009

ECI revisited

Igår avverkades den andra ECI-milen, eller ECI-sjukilometaren som den egentligen borde heta!

Betydligt bättre väderförutsättningar denna gång men ändå samma storlek på startfältet, fast 58 deltagare måste ses som ett bra antal på denna sorts dyra träningstävling.

För egen del blev det ett bättre lopp denna gång och det är faktiskt skönt att kunna säga att jag gjorde lite strategiska misstag för det betyder att det finns mer att putsa på trots att det blev en personlig rekordtid.

Att stå upp på tempolopp har jag härmed konstaterat att det är reserverat för de riktigt branta backarna. De mer halvsega som finns på ECI där jag nu testade att stå får man bara högre puls och obehag i. Farten blev däremot inte det minsta högre av att stå.

Bättre bromklossar måste också ordnas till tempocykeln för nu försökte jag verkligen satsa på att bromsa sent vid vändpunkt men märkte då bara att bromsarna inte tog (på så sätt som man är van från racer med carbonfälg och Swissstop) och jag åkte lite långt förbi vändkonan. För att komma runt nångång lutade jag då ner cykeln så att det kändes som om jag höll på och tippa och fick korrigera upp. En allmänt taskig vändning helt enkelt. Bromsar kan vara viktigt på en tempocykel också!?

Nu sitter jag och försöker kurera en liten miniförkylning och hoppas vara snabb tills det blir Bålsta tempo (ger mig återigen in i Veterancupscirkusen och lattjar i sportklassen) samt Elit-cups linje i Falköping i helgen

Resultat från ECI

6 kommentarer:

Anonym sa...

7,5 km! :)


/alex

Roadrunner sa...

Klart du har järnkoll på det! Fast ECI-sju-och-en-halv-kilometaren låter ju änn värre!

Helt sjukt att köra under 10minuter, grymt kört!!

Anonym sa...

Tackar! :)

/Alex

Ulf sa...

Visst kan man vara lite snål och inte vilja betala.
Men du får tänka på att du stödjer en cykelklubb varje gång du tävlar i dessa lokala tävlingar. 80 spänn är väl inte alltför mycket heller.

Tänk även på att man antagligen måste söka tillstånd hos länsstyrelsen och polisen, engagera folk osv.

Roadrunner sa...

Jag har inget problem med att stödja klubben som ställer upp och ordnar lite schyssta träningstävlingar. Det tycker jag är beundransvärt och bör belönas.

Men jag tycker det är onödigt att behöva stödja SCF för träningstävlingar och eftersom ECI-milen är med i SCF's tävlingskalender så kräver SCF in en del av anmälningsavgiften/deltagare. + att alla deltagare måste ha licens. Det är jag mer emot i detta fall

Anonym sa...

Är väl inte direkt fel att stödja SCF heller? Nu är ju SCF helt inkompitenta. Annars hade det ju inte varit fel.

Jag vet inte varför Eci-milen är registrerad. Kanske kan ha något med försäkringar att göra? Eller lättare att få tillstånd att köra?