tisdag 5 oktober 2010

Motvind = låg puls

Med de vindförhållanden som rådde igår var kanske tempocykel med diskhjul och 85mm framhjul längs gamla Södertäljevägen inte det bästa valet, men det finns också en fördel med att köra på det sättet, att kunna hantera tempocykeln och känna sig trygg och avslappnad även när vinden ligger på är ganska viktigt för att lära sig att trycka på med kraft istället för att bara åka och balansera mot vinden under tävling.

Men huvudpoängen var vind jämfört med puls. Är det fler som upplever att det blir enormt mycket svårare att köra på hög puls när motvinden piskar? Ni som kör med watt, är det lika svårt att hålla uppe watten också?

Det är inte så att jag inte förstår att pulsen är låg, igår kunde jag tydligt känna det utan att behöva titta på pulsklockan. Det är inte heller så att jag inte försöker pressa och köra hårdare, men det känns som det verkligen inte går något mer.

Till viss del kanske det har med kadens att göra, lättare att fastna i lägre kadens och mala sig in i motvinden, lägre kadens = mer strykejobb och mindre pulsjobb. Men mina försök att köra med högre kadens fallerade också. Vad gör man, ställer sig upp och spurtar var 50:e meter?

8 kommentarer:

Tom sa...

Det är nog bara att gneta på efter bästa förmåga. Kan inte hjälpa dig med någon pulsteori, kör varken efter puls eller effekt på tävling, men det låter ju rimligt det du skriver.
Tror däremot inte att det är svårt att hålla watt i motvind. Däremot i medvind.

Roadrunner sa...

Kör du enbart Borg-skala på tävling?

Tom sa...

Ja. Fast jag sitter inte där och tänker i skalor direkt. ;)

Anonym sa...

Jag upplever precis samma sak. Jag har två små teorier, antingen är det mentalt: det är så tråkigt och man känner sig så klen i motvinden att man inte lyckas få till den mentala inställning som behövs för att ta ut sig. Eller så kan det handla om att man tappar tekniken och därmed inte kan ta i ordentligt. /Kaspar

Alex G sa...

Effekten ligger ofta högre i motvind, utan att det känns att man tar i mera. Samma sak i motlut, man trycker på mera omedvetet. Det blir en annan belastning i motvind, den känns mera i benen. Man får inget gratis ungefär :) Lite som en backintervall typ. I medvind/utför får man jobba mera för effekten, annars dalar den direkt, utan att man känner det.

Roadrunner sa...

Jag håller med om att motvind är tråkigt och är det trist är det svårt att köra hårt, men det borde inte ha varit en påverkande faktor i måndags då jag gav mig tusan på att förska pressa.

Om det är så att watten ligger högre (vilket känns rimligt då man har mer att trycka emot) så borde ju även pulsen följa med. Är det högre watt och lägre puls har man ju hittat en gyllene punkt egentligen, men isåfall ser jag det som ett argument för låg kadens

Erik sa...

Låg kadens gör att du använder mer snabba muskelfibrer (relativt sett) och drar på dig mer slaggprodukter på grund av de anaeroba processerna dessa triggar. Antagligen gjorde det att din begränsning blev lokal och inte central. Därav den låga pulsen trots den kvalfyllda framfarten. Du kommer säkert råka ut för samma sak under lång klättring i tempoställning.

Det enda som hjälper dig ur detta är att träna på det i tempoposition.

Specificitet helt enkelt!

Roadrunner sa...

Intressant Erik, med mer tempoträning i stark motvind (huamig!) så kommer man alltså att lära kroppen att jobba mer centralt och få mindre slagg? Och därmed också såsmåningom bli bättre på att jobba med mer normal arbetspuls även i stark motvind?