lördag 6 augusti 2011

Tour of Jämtland

Mitt Tour of Jämtland blev en ny besvikelse och nu börjar det tryta med motivationen och självförtroendet på cykeln.
Första etappen var en publikfriande prolog mitt inne i Östersund. Första kilometern är teknisk och där körde jag återhållsamt på gränsen till fegt, hade inget att vinna på att satsa och ta chanser ändå. Längs det mer lättåkta partiet kändes det dock rätt ok och lite tryck tyckte jag mig ha. Totalresultatet blev dock en placering en bra bit ner i listorna.Nästa etapp var drygt 15mil till Vemdalen. En lätt start följt av hårda sista 6mil med rejält med backar. Till en början kände jag mig skraj i klungan, de senaste 2 smällarna hade påverkat. Jag lyckades dock komma över det men precis när det började bli allvar, i roten på första backen med bergspris, så hände det igen. Ett par killar krokar ihop precis framför mig. Jag hoppar bock över cykeln och klarar mig på fötterna springande ner i diket, men styret blir snedvridet och innan jag fått på kedjan är det ännu en gång en långt jakt som väntar. I toppen på backen har jag tagit mig upp till bil 2 i karavanen, men närmare än så kommer jag aldrig. I den regniga utförslöpan gör det sneda styret mig oerhört osäker och sen har avståndet växt och det är det bara att försöka gneta sig i mål tillsammans med några få andra. Efter den avslutningen är jag så less redan inför 2:a etappen att jag innan start börjar psykiskt ställa in mig på vad som ska hända när etappen startar uppåt med flera kilometers klättring. När krönet skymtas och klungan ökar lite det sista upp, så måste jag istället sakta ned något efter att ha haft det för kämpigt sista biten. Avhängningen är ett faktum med drygt 18mil till mål. Testar att bomba på nedför för att se om det slår av därframme men både klunga och karavan försvinner snabbt. Trött och less letar jag bara efter ett bra tillfälle att kliva av men hittar inget och vi samlar ihop oss till som mest 6 pers som går runt i ett rätt bra tempo. Jag sitter dock fortfarande bara och tänker på olika brytpunkter då jag ska kliva av men envisas ändå med att fortsätta tills dryga 15mil då det börjar regna och kvastbilen kommer som en räddning.Nu sitter jag på Hotell TOTT och ser ut på utsikten över Åre och ska ta en dag i bubbelpoolen medans klungan kör Trondheim - Åre. Eftersom jag inte fullföljde igår får jag inte starta idag och inte är jag intresserad av det heller. Alla dessa DNF i listan känns trist och frågan är om det inte blir några DNS nu tills lusten återkommer.



3 kommentarer:

Martin S. sa...

Surt! Du kommer tillbaka. Trodde du vurpa i klungvurpan med mc:n igår när jag såg DNF i resultatet, men tydligen inte, det var ju ok ändå!

Tom sa...

Segt, Peter. Inte roligt när det fortsätter ta emot. Hoppas du hittar glädjen och motivationen snart igen.

Roadrunner sa...

Jo, det var kanske tur jag släppte tidigt, annars hade jag väll helt säkert varit med i den där MC-krashen oxå :-/

Det blir nog lite helt off tid för att få igen lusten, känns feltajmat men nödvändigt