Det var en hjuldag igår. Började med att jag lyckades hitta en kille med 3-sixty degrees hjul som hade en Shimano-body och behövde en Campa. Jag hade motsatt behov och vi kunde byta rakt av. Därmed är mitt diskhjul nu Shimano-kompatibelt och förberett för nya tempocykeln.
När det väl var gjort tog jag fram avbitaren och satt i ekrarna på mitt Scorpo 50mm bakhjul som jag använt några år nu. Den senaste tiden har jag haft återkommande problem med ekerbrott och vindhet och service har inte tyckts hjälpa, slutet på hjulet blev Anundsloppet, efter den besvikelsen bestämde jag mig för att helt bygga om det eftersom fälgen ändå har en ful skada som kan ha påverkat dess förmåga att bli en del av ett helt välfungerande hjul.
Därför har jag nu en 60mm fälg på väg ifrån Kina och skall återanvända naven, som ändå är välfungerande DT 240 nav. En gammal kontakt som jag litar på som hjulguru får stå för monteringen. Vilken längd jag ska ha på den nya Sapim CX-ray ekrarna har jag precis lyckats räknat ut (på 3 olika sätt för att säkerställa resultatet) och skall beställa.
Lite värre kändes det att sätta avbitaren i framhjulet som ändå var både helt och rakt, tänkte efter och hejdade mig några gånger. Men jag är inte så sugen på att ha ett 50mm fram och 60mm bak med helt olika design, så jag gjorde ett snabbt ny i en första eker och sen var det liksom kört så då var det bara att klippa ner hela.
När det väl var gjort tog jag fram avbitaren och satt i ekrarna på mitt Scorpo 50mm bakhjul som jag använt några år nu. Den senaste tiden har jag haft återkommande problem med ekerbrott och vindhet och service har inte tyckts hjälpa, slutet på hjulet blev Anundsloppet, efter den besvikelsen bestämde jag mig för att helt bygga om det eftersom fälgen ändå har en ful skada som kan ha påverkat dess förmåga att bli en del av ett helt välfungerande hjul.
Därför har jag nu en 60mm fälg på väg ifrån Kina och skall återanvända naven, som ändå är välfungerande DT 240 nav. En gammal kontakt som jag litar på som hjulguru får stå för monteringen. Vilken längd jag ska ha på den nya Sapim CX-ray ekrarna har jag precis lyckats räknat ut (på 3 olika sätt för att säkerställa resultatet) och skall beställa.
Lite värre kändes det att sätta avbitaren i framhjulet som ändå var både helt och rakt, tänkte efter och hejdade mig några gånger. Men jag är inte så sugen på att ha ett 50mm fram och 60mm bak med helt olika design, så jag gjorde ett snabbt ny i en första eker och sen var det liksom kört så då var det bara att klippa ner hela.
2 kommentarer:
Känns inte helt ekonomiskt smart att klippa sönder framhjulet bara för att återanvända navet :)?
Vad hade du fått för hjulet om du sålt det, mer än vad ett nytt nav kostar?
Stackars hjul!
/Hjultomten
Hmm, ja, kanske sant, även om jag tror det är svårt att sälja enbart ett framhjul.
Hur som helst inte mycket att gräva ner sig i nu, klippt och inget att göra något åt, mer än att se fram emot det nya :-)
Skicka en kommentar