Har hunnit med ett antal pass på Vector nu och är genomgående nöjd, här kommer en recension:
Funktion: De fungerar stabilt med jämna siffror som jag känner att jag kan lite på om jag jämför med tidigare värden, känsla o.s.v. De värden jag ser är också jämna över tid, tycker faktiskt de flukterar mindre än vad värdena gjorde när jag körde med Quarq vilket är skönt när man ska försöka köra pace på watt.
Ett fenomen som jag hade med Quarq var också att den kunde tappa eller peaka enstaka siffror/registreringar när jag körde på trainern, dock aldrig när jag var ute och körde (har hört en tes om att det skulle bero på att den blev utstörd av WLAN). Med Vector sitter alla siffror perfekt, ute som inne.En annan notis som jag gjort i jämförelse med Quarq är att jag nu registrerar högre maxwattvärden. Man skulle ju önska att jag plötsligen har hittat ett helt nytt klipp i spurten och fått mer maxwatt bara genom mina MTB-turer. Tyvärr tror jag inte på den sagolika önskedrömmen. En mer rimlig tes bygger på hur de mäter. Quarqen mäter, enligt vad jag hört, watt som ett snitt på ett varv och min teori är att Vector mäter en mer momental watt och därmed visar en högre peak.Montering/demontering:: En stor del av diskussionen runt Vector har byggts runt hur lätt eller svårt det är att montera och ta av dem, ofta i jämförelse med ett wattmätarvevparti. Min slutsats är denna; klarar du inte att montera och demontera ett par Vector, då ska du nog inte skruva någonting på en cykel. Det är inte svårare eller mer tidskrävande än att montera av och på ett par vanliga pedaler. Är det snabbare eller långsammare än att flytta ett wattmätarvevparti? Varken eller skulle jag säga, båda är gjort i en handvändning om man gjort det förut. Skillnaden är väll egentligen när man ska frakta grejorna då ett par pedaler är mycket smidigare än ett vevparti. Jämfört med montering av vanliga pedaler skall man ha poden hängande på axeln när man monterar och sen ska en kontakt sättas i på baksidan av pedalaxeln när man är färdig, that’s it! Det rekommenderas också att man drar fast pedalen med en momentnyckel för att vara säker på noggrannheten, men det anser jag inte är ett extra steg, bara ett annat verktyg.Vad jag dock har upplevt är att de vinklar fötterna lite annorlunda. Jag hade Look Keo2max pedaler förr och kunde därför ha mina klossar kvar på skorna (samma klossar på Vector) Men trots att klossarna satt kvar likadant i skorna så vinklades mina fötter utåt mer när jag satt fast mig i Vector, till den grad att jag kände av i mina knän efter första passet. Så klart en enkel lösning, som dessutom bara behöver göras en gång, i att vinkla om klossarna i skorna. Men ändå lite frustrerande. Särskilt om man har millimeterkorrigerat klossarna eller om man har klossar som sitter som gjutna. (är det bara jag som har problem med att de där j***a skruvarna i Lookklossarana alltid blir rundade?)Kalibrering & noggrannhet: Börjar man läsa guider så känns det som man måste genomföra många fler steg för att kalibrera och koppla upp Vector än en vanlig wattmätare, men faktum är att när de är monterade så är det bara den nollställning man alltid ska göra med wattmätare som krävs. När man monterar Vector, alltså om man flyttat dem mellan cyklar, ska man även genomföra ett moment för att beräkna installationsvinkeln. Den är mycket avancerad, man trampar lite smidigt upp 90 i kadens, sen är det klart! Ett steg till blir det faktiskt om man flyttar dem mellan cyklar som har olika långa vevarmar, då måste man gå in i menyn på sin Garmin och ställa in vevarmslängden man har. (kör själv alltid 175’or så har nästan glömt bort det steget).Noggrannheten på mätningen är 1,5% så samma som exempelvis SRM eller nyare SRAM/Quarq.Funktioner: Vilka värden du kan få ut och vad du ska se live när du kör beror framförallt på vilken dator du kör med och vilket program du använder för att analysera data i efterhand. Något som dock tillkommit på Vector är höger-vänster balans. Jag har konstaterat att jag ligger ganska precis på 50%, diffar möjligen 1 procent i snitt under ett pass. Också konstaterat att mätningen fungerar bra för den går snabbt över till 100% höger om man klipper ur vänster ben ur pedalen. Egentligen lite värdelös data just nu men när jag kört lite mer med pedalerna kan man möjligen se några sorts trender utifrån den, så som om jag slarvar och får sämre balans eller något ben tar över när jag börjar bli riktigt trött till exempel.Jag hoppas även kunna följa upp ett fenomen på min tempocykel där ibland höger höft låser sig och gör riktigt ont första 20min när jag inte kört tempocykel på längre. Där ska det bli intressant att se om det bara är smärta eller om kraften försvinner helt också (vilket det känns som)Kompabilitet: Har man ett par vanliga vevarmar på sin cykel så fungerar det också med Vector, man behöver inte bry sig om vevlagerstandard (vilket var mitt problem med Quarq) eller köra med ett specifikt hjul, så möjligheterna blir många. Jag kan just nu använda dem på cross, trainer, racer och tempocykel oavsett vevlager eller utväxling.Men här är ändå en liten nackdel med Vector, för det måste vara vanliga vevarmar, har du något lite udda, som ett par feta carbonvevar eller aerovevar så är risken att vevarmen är för bred och poden inte når runt när den ska fästas. Det är anledningen till att jag just nu inte kan använda dem på spinningcykeln och att de måste sitta lite snett nedåt på tempocykeln. Ser väldigt läskigt ut eftersom de ”förlänger vevarmen” och ser ut som de ska gå i backen vid första bästa kurva, men när jag testade luta cykeln visade det sig att det faktiskt ändå är pedalen som tar i marken först.Garmin har redan sagt att man jobbar på en version av poden som är längre och stödjer fler versioner av vevarmar. Behövs inte så mycket mer för även de fetaste vevar verkar bara kräva några millimeter längre pod. Förstår inte riktigt varför man inte gjorde poden längre från början men kan det vara så att man var rädd angående markfrigång? (där man har väldigt goda marginaler just nu) En ny uppsättning podar verkar i alla fall bara hamna på runt 600kr så det är rimligt vare sig man vill ha längre eller på något sätt råkar ha sönder de man har.Vikt: Komplett med podar och batterier väger mina 354 gram (som knappt synes på bilden) Det är ca 100gram mer än de Look Keo2max som de ersatte hos mig. Liten viktbestraffning för ett sådant kompetent instrument!Summering: Hittills pålitliga och exakta och väldigt smidiga att flytta och kalibrera mellan olika cyklar av diverse olika standarder. En försumbar viktskillnad för ett så bra och roligt intsrument men ännu så länge finns vissa begränsningar i vilka vevarmar som stöds och man bör tänka på att korrigera vinkeln på klossen om man återanvänder gamla skor med redan monterade Keo-klossar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar