fredag 19 augusti 2011

Inställt, en trend! Nu också Glasrikeresan

Det tycks gå en allt större trend i lopp som ställs in: Örebro (2 gånger), Anundsloppet, Cykelcity Grand Fondo STHLM, Söderhamns 3-dagars. Senast i raden är nu Glasrikeresan som valt att ställa in vilket tydligen skall bero på att man inte fått tillräckligt med anmälningar ifrån elitcyklisterna.

Vad jag vet hade inte ens anmälningstiden för Glasrikeresan gått ut ännu nar man valde att ställa in, själv hade jag i alla fall ännu varken anmält mig eller helt bestämt mig om jag ville köra eller inte.

Jag kan tänka mig att vissa varit lite fundersamma över den rätt höga anmälningsavgiften. Både för en enskild individ och även för en klubb som skall till att anmäla ett lag kan det vara en rätt stor summa att lägga upp. Jag förstår givetvis att det går åt mycket pengar för att driva runt ett lopp av denna sort och det är klart att det även kan berättigas till viss del med den stora vinstsumman, men där är det en svårbalanserad avvägning. Jag tror att de flesta som kört varit väldigt nöjd med loppet och betalt för själva loppet och utmaningen mer än vinstsumman, för helt ärligt är det inte så många av deltagarna som ens från början egentligen är med och har en mätbar chans på den.

Men jag ska inte klaga så mycket eftersom jag ändå funderade på om jag verkligen skulle köra loppet, resterande säsong (vad som nu är kvar av den) för min del beror nog fortfarande lite på hur jag känner efter helgens Svealands. Nu behöver vi åtminstonde inte dela på elitlaget för att vissa ville köra Söderhamns 3-dagars och andra Glasrikeresan. Istället blir alla kvar på hemmaplan.

Inga kommentarer: