Jag lyssnar troget på Filip och Fredrik's podcast och ganska nydligen pratade de om att kanal 5 vill att de skulle ha "låga trösklar" på sina program. Det ska vara lättsamt och lättsinnigt som alla kan ta till sig. Tänk Ullared jämfört med "Debatt"
Efter målgång på Jönköpings varvlopp idag pratade jag med en i arrangörsstaben och de var inne på samma spår, det ska inte krånglas till för mycket när det ska arrangeras tävling. Gör det enkelt så fler klubbar kan ta sig för att arrangera tävlingar och det är en klok tanke. Jag minns när Söderhamns 3-dagars arrangerades och SCF hade många krav på x antal kommisarier, x antal följebilar, x antal sjukvårdsbilar o.s.v. Det går såklart att ideella cykelsverige får det svårt många gånger.
MEN, sänker man tröskeln alltför lågt så blir det till slut en fallgrop. Anledningen att jag talade med honom var att jag ville hjälpa dem identifiera mig på målfotot, då jag aldrig drog av västen inför målgång. Men svaret var att de troligen inte skulle lägga så mycket energi på att identifierna mer än topp 5, och att resultat på nätet inte heller var att vänta. Detta då det inte spelade så stor roll med placering om man inte är på pallen. Kanske sant men många som lagt sin lördag och associerade kostnader skulle nog ändå vilja se resultatet. Lite utvärdering och uppföljning är alltid roligt, tycker åtminstonde jag. Att man inte heller markerat svängar samt framförallt gropar och sprickor i vägen samt haft ett mattegeni som räknat ut distanserna till PM, vilket förbryllade många (6st 9km varv stod som totalt 65km), gör att jag ändå tycker man borde höja tröskeln bara något.
Med låga trösklar som lockar fler klubbar att arrangera tävlingar kan vi kanske locka fler deltagare, vore super. Men frågan är hur lockade de blir om budskapet är att bara toppen räknas.
Hur gick det i loppet då? 8 pers, i en obestämd blandning av juniorer och seniorer, kom iväg direkt medan jag var dåligt placerad och därför upptagen med att kryssa mellan damjuniorer (undrar hur roligt de tyckte det var att starta med oss, lite taskiga odds kan man tycka) och övriga. Hjälpte sen till lite med klungjobbet och testade nån attack i den alltjämnt minskande klungan som aldrig kom ikapp. Men upplevde framförallt en kurvtagningsförmåga i klass med en pansarvagn.
Skärpning på det imorgon, då är det Östgötaloppet, känns skönt att ha gjort premiären redan innan det då rejälare startfältet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar