måndag 3 juni 2013

Uddevallahelgen

2 nya tävlingar i veterancupen arrangerades av Uddevalla CK i helgen, ett GP-lopp samt ett tempolopp stod på schemat.

GP't skullle gå på en trafikövningsplats och min omedelbara tanke gällande bana var något helt platt med några få enkla svängar. Nu hade Uddevalla lyckats få till en mer utmanande GP-bana än så med en liten men kännbar knäppa och några riktigt snäva svängar fördelat på ett 1200m kort varv. Reagerade hoppfullt på det under min banbesiktning men när vi väl var igång så kunde jag inte vara med och tänja fältet som jag hade tänkt mig, utan fick använda mer av krafterna till att täcka de luckor som jag själv släppte ut ur många kurvor.

När 2 stycken började få lucka efter bara ett par varv var jag därför inte med på noterna. Höll koll på dem men trodde det var 2 stycken H40 åkare så jag stressade inget extra. När jag väl insåg att det var en H30 + en H40 så hade deras klubbkamrater redan lyckats se till att det börjat lugna sig i vårat fält så deras lucka bara växte, till den grad att de faktiskt varvade oss precis när de gick i mål.

Våran halvdant jagande klungan delades upp med ca 50/50 i en främre och bakre grupp och när jag började se mig omkring började jag inse att jag var ensam H30 kvar i den främre. Detta gjorde att jag helt kunde släppa på garden sista varvet och enbart rulla med in till mål. Behövde inte ens bry mig om att en kille la sig precis framför mig på toppen av den lilla backen, och gjorde att jag tillsammans med 2 till tappade resten av frontklungan. Bara att rulla i mål och ännu en gång ta den välbekanta first loser silverplatsen.

På tempoloppet var H30 ett så litet startfält att pallen var säker bara man tog sig i mål. Men nu var det ju dags att se till att plocka den där vinsten. Kanske var det just den tanken som gjorde att jag startade åt skogen för hårt och på nått sätt hade jag också lyckats få för mig att det var kort och man kunde köra mycket hårdare, när det var 27km istället för det normala 30. Körde slut på mig efter 5km och därefter hade jag svårt att hitta något särskilt flyt och när det blev motvind på hemvägen fanns det inte mycket till fart att tillgå.

Gjorde åter ett riktigt dåligt tempolopp och min tempoform den här säsongen tycks vara väldigt berg-och-dalbana. Nu prickade jag dalen på precis rätt ställe
för det räckte ändå till att vinna, får se till att även pricka bergen på rätt ställe också, tänker VNM och VSM.

Inga kommentarer: