måndag 19 oktober 2015

Säsongens lista

Vad vore väll en avslutad säsong utan en sammanfattande lista, som Rödluvan utan luva, Visby utan ringmur eller Stockholm utan trafikSTOCKning, så här är den high's and low's från säsongen som gått


Säsongens formtopp: Skapades i och med Svanesunds 3-dagars. Hade börjat bygga upp en rätt skaplig form tills flerdagarstävlingen och genom den kändes det bara som det blev bättre. Lite synd bara att säsongen började ta slut då. Men något att ta med sig fram mot nästa spännande år...

Säsongens formsvacka: Vätternrundan blev inte bara ännu ett misslyckat försök på sub7 utan också en oväntat jobbig historia där jag redan efter 13,5mil hade det rejält jobbigt och redan 3 mil senare fick börja besöka svansen och stå över förningar. Känslan av att ha det så jobbigt och ändå så tydligt missa sub7 gjorde att jag gett upp målet och väljer att ignorera den där kollektiva pölrundar-galenskapen.

Säsongens hare: ...som i nära skjuter ingen hare, var linjeloppet på Svanesunds 3-dagars där jag fick uppleva vad Vacchi ofta pratar om på sändningarna från de stora etapploppen, virtuell ledning. I 64km låg jag i utbrytning med Fredrik Rostedt och vi hade länge en lucka som hade räckt för mig att vinna totalen. Men allt ledde till inget då klungan kom ikapp med ½ varv kvar och jag blev istället chanslös att svara då både Markus Larsson och Jonas Tell smiter iväg.

Säsongens kaos: Det var inte bara vindförhållandena som gjorde kaos med klungan på Östgötaloppet, ännu större kaos blev det efter målgång. Många smågrupper och varvningar redan in på det första av småvarven gjorde att resultatlistan totalt uteblev och tävlingen fick strykas ur seniorcupen. Som jag länge sagt, om vi ska ha chip, varför använder vi dem inte?

Säsongens chock: Värmechocken på VSM när det helt plötsligt blev varmt på riktigt under en annars rätt avslagen ursäkt till sommar. Partempot var kort nog för att jag skulle klara mig från några riktiga besvär. Men på tempot kokade skallen i tempohjälmen och jag trodde det skulle låta som när man häller vatten på ett bastuaggregat när jag äntligen fick tag i vatten efter målgång. På linjet blev det DNF med en lättare version av värmeslag.

Säsongens chock 2: Peter "Cippolini" Eggertsen. Alla blev förvånade, inte minst jag själv, när jag plötsligt lyckades vinna några spurter. Kan faktiskt fortfarande inte säga riktigt vad det var som gjorde att jag fick till det så kanske det egentligen bara hände i ett parallellt universum?

Säsongens besvikelse: Ovan nämnda linjelopp på VSM. Satt i, vad jag var övertygad om att vara, den avgörande utbrytningen tillsammans med Erik From och Henrik Lundberg och kände att en mästerskapsmedalj äntligen kunde vara säkrad. Bara för att bli så kokad att jag inte bara fick släppa såväl utbrytning som klunga men även få bryta och dessutom ringa efter hämtning.Ville sen bara snabbast möjligt därifrån.

Säsongens kallaste: Hela sommaren! Men SMACK-serien tempo i Sjöås handel var som ett dåligt skämt och vad jag kan minnas den enda gången då jag tänkt mer på att hålla värmen än att vara aero på ett tempolopp. Dessutom enda gången jag struntat i prestation när jag haft nummerlapp på ryggen.

Säsongens avstängning: Vägarna på Stockholm Velothon. Aldrig har jag upplevt en så ordentligt avstängd bana i Sverige, gjorde känslan av välbekanta träningsvägar helt annorlunda. Sensationell insats av arrangörerna att lyckas få till, tyvärr verkar de boende längs banan inte lika imponerade.

Säsongens revansch: Tyckte ifjol vansinnigt illa om banan på Värnamo tempo (som då också var VSM) men lyckades i år finna charmen i att kunna hantera en tävlingsbana som om det vore ett pass på trainern i garaget. Ledde till bra körning och en lite återvunnen TT-kärlek.

Säsongens lappkast: Tempots vara eller inte vara i min repertoar har varit lappkast den mest skidvane Same hade varit stolt över. Halvvägs in i säsongen höll jag för fullt på och diskuterade pris på den MTB som skulle ersätta min TT-cykel. Efter säsongen blev det istället inköp av en Di2-grupp för uppgradering av min TT-cykel. MTB-karriären får vänta.

2 kommentarer:

Martin S. sa...

Högt och lågt, kul läsning och att det gått så bra några gånger. DU har ju onekligen kapacitet..

MTB rekommenderar jag dig att börja köra ögonblickligen. Du har nog en hel del att hämta på långloppen med din åkstyrka.

Unknown sa...

Får se nästa säsong vad det egentligen finns för kapacitet, ska bli roligt. Mer om det senare.

Är definitivt långloppen jag sneglar på ifråga om MTB, samt något som motiverar en att cykla lite även denna tid på året. Mörksuggan vill jag gärna köra igen och Finnmarken väcker också positiva minnen även om det loppet är helt annorlunda numer.