fredag 18 december 2015

Själv är bästa dräng, men ännu bättre om någon annan planerar?

Jag har alltid kört enligt egen plan och upplägg under min cyklingskarriär. Dels med hjälp av litteratur och då främst Joe Friel's "The training bible for cyclists", men även med trial and error baserat på tävlingscykling sedan 1998. Har några gånger haft funderingar på att skaffa coach, särskilt på senare tid när det blivit fler tillgängliga och mer "på mode". Har dock av flera anledningar aldrig blivit av, bland annat i lite motstånd mot känslan att bli för hårt styrd. Men alla kan ju ändra sig...

I och med satsningen tillsammans med Stockholms CK har chansen dykt upp att få hjälp med träningen utav Magnus Bäckstedt som coach. Flera faktorer som samspelar så det blir närmast korkat att låta bli:
  • Möjligheten att stilla nyfikenheten kring vad tränare kan tillföra
  • Eftersom flera i laget kommer ha samma tränare finns möjligheter till samverkande effekter och pass
  • En tränare som kan backa upp med både egen erfarenhet och resultat samt coachcertifierning 
  • Bara att skapa kontakt med Magnus Bäckstedt känns motiverande nog i sig självt.

Upplägget baseras på ett frågeformulär man skickar till Magnus och sen meddelar man hur många timmar man har möjlighet att träna dag för dag, vecka för vecka. Sen portionerar Magnus ut vilka pass man ska köra och följer upp pass och utveckling via Training Peaks.

Jag var lite nervös inför känslan att inte ha samma möjlighet att flytta runt passen för att passa in i livspusslet (samtidigt som jag vet att det kan vara lite motverkande för den samverkande effekten av påföljande pass.). Men så snart jag såg första blocken av träning planerade inbefann sig en känsla av att det kommer bli så mycket enklare. Nu behöver jag inte längre fundera på / noja över vilka pass jag ska eller borde köra idag. En titt i schemat och sen är det "bara att trampa". Gör jag mitt jobb rätt i att berätta hur många timmar jag har tillgängliga så passar det alltid in.

Jag slipper dessutom oroa mig över vad jag borde göra annorlunda och vad jag missat. Även om jag kan mycket om träningsteorin själv så är det väldigt skönt att slippa fundera och lämna över all planering i Magnus kapabla händer. Det här ska bli en grym säsong!

Inga kommentarer: