måndag 20 oktober 2014

Äventyrstur a.k.a. annorlunda partempo

Var ut på en CX distansrunda med Christopher på lördag. Han hade köpt en begagnad CX så jag mötte upp hemma hos honom för att guida lite grus- och skogsvägar från Farsta ut mot Pålamalm och Tungelsta.


Vi hade en viss oro över älgjakten som precis dragit igång och när Christopher visade en artikel där en cyklist blivit skjuten av en jägare som jagade kanin så kan man ju undra hur stora chanser man tar när man är ute på CX under älgjakt. Tack och lov var det enda vi såg eller hörde av älgjakt ett helt jaktlag som samlades vid sina bilar och blockade vår uppfart på vår tilltänkta grusväg.
 
Större problem fick vi dock när vi var mitt ute i skogen längst bort på rundan. En pinne for mellan Christophers bakhjul och bakväxel och därmed blev den delad i 2. Christopher stod bara och skrattade åt eländet när vi konstaterade att vi inte hade någon som kunde hämta och hade det funnits någon hade vi ändå ingen adress då vi var mitt ute i ingenstans.
 
Skruvade isär bakväxeln för att kunna plocka bort den helt och fick sen gå ut till närmsta grusväg där vi testade om det gick att cykla utan bakväxeln. Med ett kedjeslack på 2-3 dm så hoppade dock kedjan friskt både över kuggar och fram och tillbaks mellan växlar så någon vidare framdrift blev det inte. Däremot rullade ju cykeln så jag kunde ju putta på så vi kom någonvart.
 
Började med att putta 3 km ut till närmaste asfaltsväg vid Pålamalm. Där vi testade ringa efter skjuts. Inget svar så bestämde att det bästa var att köra vår partempo-version med puttning 9 km till pendeln i Tungelsta. Vissa backkrön blev lite kämpiga men gick ändå över förväntan och väl där lämnade jag Christopher att vänta 20min på pendeln medan jag cykla hem mot honom för att hämta bilen och möta upp när han klev av pendeln.
 
Tyvärr tog det längre tid till Farsta än jag hade räknat med så när jag hade cyklat dit hade även Christophers pendel kommit fram. Eftersom jag ändå inte riktigt kunde bästa cykelväg hem till honom från Farsta så återgick vi till putt-partempo återigen för de sista 7 km.
 
Blev en sorts övning i teambuilding av det och kändes ändå skönt att lyckas lösa situationen och att dessutom slippa avbryta passet utan istället få ut ett fullt distanspass, åtminstone för min del som fick agera hjälpmotor.

Inga kommentarer: