Vi hade en viss
oro över älgjakten som precis dragit igång och när Christopher visade en
artikel där en cyklist blivit skjuten av en jägare som jagade kanin så kan man
ju undra hur stora chanser man tar när man är ute på CX under älgjakt. Tack och
lov var det enda vi såg eller hörde av älgjakt ett helt jaktlag som samlades
vid sina bilar och blockade vår uppfart på vår tilltänkta grusväg.
Större problem
fick vi dock när vi var mitt ute i skogen längst bort på rundan. En pinne for
mellan Christophers bakhjul och bakväxel och därmed blev den delad i 2.
Christopher stod bara och skrattade åt eländet när vi konstaterade att vi inte
hade någon som kunde hämta och hade det funnits någon hade vi ändå ingen adress
då vi var mitt ute i ingenstans.
Skruvade isär bakväxeln
för att kunna plocka bort den helt och fick sen gå ut till närmsta grusväg där
vi testade om det gick att cykla utan bakväxeln. Med ett kedjeslack på 2-3 dm
så hoppade dock kedjan friskt både över kuggar och fram och tillbaks mellan
växlar så någon vidare framdrift blev det inte. Däremot rullade ju cykeln så
jag kunde ju putta på så vi kom någonvart.
Började med att
putta 3 km ut till närmaste asfaltsväg vid Pålamalm. Där vi testade ringa efter
skjuts. Inget svar så bestämde att det bästa var att köra vår partempo-version
med puttning 9 km till pendeln i Tungelsta. Vissa backkrön blev lite kämpiga
men gick ändå över förväntan och väl där lämnade jag Christopher att vänta
20min på pendeln medan jag cykla hem mot honom för att hämta bilen och möta upp
när han klev av pendeln.
Tyvärr tog det
längre tid till Farsta än jag hade räknat med så när jag hade cyklat dit hade
även Christophers pendel kommit fram. Eftersom jag ändå inte riktigt kunde
bästa cykelväg hem till honom från Farsta så återgick vi till putt-partempo
återigen för de sista 7 km.
Blev en sorts
övning i teambuilding av det och kändes ändå skönt att lyckas lösa situationen
och att dessutom slippa avbryta passet utan istället få ut ett fullt
distanspass, åtminstone för min del som fick agera hjälpmotor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar